Kennismaking Jason
Bekijk het filmpje over Jason en zijn gezin
De 6 kloven
Tussen de werelden van mensen mét en zonder armoede-ervaring gapen kloven die we grosso modo in 6 categorieën kunnen indelen.
Vooreerst is er de gevoelskloof. Veel mensen in armoede schamen zich voor hun situatie en doen er alles voor om hun problemen verborgen te houden en erbij te horen.
Ten tweede is er de kenniskloof. Voor kwetsbare mensen is wat voor iemand anders vanzelfsprekend is, vaak niet zo eenvoudig.
De derde kloof is de vaardigheidskloof. Wat de ene persoon met de paplepel heeft meegekregen, is voor iemand anders vanaf nul beginnen. Mensen in armoede stoten dan ook dikwijls op onbegrip, bv. als ze hun administratie niet op orde krijgen of als ze moeite hebben om hun geld te beheren.
Een vierde kloof is de structurele kloof. Mensen in armoede worden systematisch uitgesloten op verschillende levensdomeinen. Ze hebben geen degelijke woning, vinden moeilijker een goede job, hebben minder toegang tot de gezondheidszorg, vinden geen aansluiting bij het verenigingsleven, de kinderen hebben het moeilijk op school, enz.
Vervolgens is er de participatiekloof. Mensen in armoede worden nauwelijks betrokken in inspraakorganen van organisaties waar ze nauw betrokken zijn. Mensen in armoede verliezen hun inbreng om hun eigen leven te leiden. Problemen worden vanuit een dominant middenklasse referentiekader geïnterpreteerd.
Ten slotte is er de positieve krachtenkloof. Mensen in armoede ontwikkelen vaak overlevingsstrategieën om binnen bestaande omstandigheden het hoofd boven water te houden. Bovendien verheffen mensen in armoede zelf hun stem voor structurele verandering. Vlaanderen telt meer dan 50 verenigingen waar armen het woord nemen om aan sensibilisatie en beleidsbeïnvloeding te doen.

De brillen van Gorp
“Mensen beseffen vaak niet met welke bril ze naar armoede kijken. Als je die frames expliciteert, worden ze er zich plots wel van bewust. De 12 verschillende frames zijn niet beter of slechter, maar vormen een gereedschapskist om genuanceerder naar kinderarmoede te kijken, om oorzaken en oplossingen te zoeken.” Baldwin Van Gorp.
Lees onderstaande frames om naar armoede te kijken. Welke frames herken je in het filmpje? Dit is een denkoefening.

Opdracht
Wat is in de case van Jason de kloof van onbegrip?
Vul de onderstaande oefening in. Kijk hiervoor door 2 brillen.
- Bril van Jason
- Bril van jezelf als leerkracht
Denk bij elke bril na over deze vragen:
- Wat voelt hij? (gevoelskloof)
- Wat heeft hij nodig? (kenniskloof, vaardigheidskloof, structurele kloof)
- Wat zou hij willen veranderen?
- Welke krachten zet de persoon in armoede in? (positieve krachtenkloof)
Als je klaar bent met de bril van Jason, klik dan op de blauwe pijl rechts beneden om naar de bril van jezelf als leerkracht te gaan.
Ben je hiermee klaar? Klik dan op de enveloppe om je antwoord te verzenden.
Klik HIER om verder te gaan.